Sunday, September 19, 2010

KUIH BOM TERENGGANU



Salam sejahtera sahabat sekalian.




























Chef iqa sedang ke udara sekarang ye. Hari ini saya akan ajar kawan-kawan sekalian buat kuih bom. bukan bom atom itu ok. Ini kuih tradisional bagi penduduk di sini. Ianya bulat seperti bom dan mempunyai isi ikan di dalam. Diperbuat daripada tepung pulut, dibentuk bulat dan digolek ke dalam bijan sebelum digoreng. Kalau tak silap saya, orang KL panggil kuih bom ni kuih paung. So sesiapa yang nak try masak sendiri, ini dia resipi untuk buat kuih bom.



















Kuih Bom/Kuih Paung

Bahan kulit:
4 cawan tepung pulut 4 cawan kelapa parut 1 1/2 cawan air Gula secukup rasa (jika suka)

Bahan Inti:
4 ekor ikan selayang (direbus dahulu dan diambil isinya) 1/2 cawan santan 2 ulas bawang merah (diracik halus) 1 sudu kecil halba Halia (diracik halus) Garam secukup rasa Cili merah untuk hiasan Cara buat inti: Masak ikan yang dikisar halus bersama santan dan garam hingga kering, tambah bawang merah dan halia serta halba. Kacau hingga kering.

Cara-cara membuatnya:
Gaul tepung pulut dan kelapa parut dan garam, kemudian tuang air sikit-sikit sambil diuli menjadi doh lembut. Bulatkan dan masukkan inti. Goreng dalam minyak penuh, siap untuk dimakan. Makan panas-panas sedap:)


Selamat mencuba yaa ^_^

1 comment: