Tuesday, September 21, 2010

KUALA TERENGGANU

ASSALAMUALAIKUM.

Kuala Terengganu merupakan nadi kehidupan penduduk di sekitar sini mencari rezeki ataupun untuk mencari barang keperluan. Pada 1 Januari 2008, Kuala Terengganu telah ditukar status kepada bandar.
Bandar ini terletak di Sungai Terengganu dan merupakan ibukota dari Negara Terengganu. Bandar ini terletak hanya 20 minit memandu dari lapangan terbang, tetapi ketika anda tiba dengan kereta itu akan berhenti kedua-dua anda di pantai Timur. Di depan Kuala Terengganu, tepat di Laut China Selatan adalah Pulau Pulau Kapas dan Pulau Rendang. Kepulauan ini terkenal kerana air jernih, pantai berpasir putih dan ayunan pohon kelapa. Rumah bagi berbagai infinite karang keras dan lembut, perairan di sekitar pulau-pulau yang penuh dengan kerang laut, ikan dan penyu. Pulau-pulau suasana santai sangat ideal untuk relaksasi tetapi petualangan akan menemui juga merupakan syurga untuk berenang, snorkeling, selancar angin, kayak, berperahu dan memancing.


Pengunjung yang ingin melihat penyu harus waspada dengan tenang dari tengah malam hingga fajar untuk menyaksikan pemandangan mengesankan dari Giant penyu ini bertelur mereka. Kura-kura raksasa, hingga 2.5 meter panjang dan kadang-kadang dengan berat lebih dari 375 kg memang sebuah pemandangan fenomenal untuk dilihat. Rantau Abang merupakan salah satu daripada enam tempat di dunia yang dikunjungi oleh kura-kura, dari bulan Mei hingga September.


Jika anda ingin pergi ke Pulau Redang, maka anda perlu pergi Kuala Besut di Utara Negara. Itu juga kampung, di mana anda boleh mengambil dermaga untuk Kepulauan Perhentian.

No comments:

Post a Comment