Tuesday, September 28, 2010

Terengganu State Museum

Assalamualaikum.

Tahukah anda bahawa museum terbesar di Malaysia ini terletak di negeri Terengganu ? Ia terletak di Bukit Losong dan jarak 6km dari Kuala Terengganu.

Ini meliputi kawasan seluas 27 hektar dan merupakan muzium terbesar di Malaysia. Museum utama mempunyai 4 blok bangunan besar. Museum Maritim juga terletak dalam jarak berjalan kaki dari muzium utama. Ada 5 rumah nyata tradisional yang ditempatkan pada sebatian di belakang muzium utama.


Muzium Utama - Di muzium utama, anda akan dapat melihat galeri berikut:


Tekstil Galeri

Galeri Tekstil menunjukkan sejarah perkembangan tekstil di Malaysia. Tekstil yang dihasilkan secara tempatan yang akan anda pelajari meliputi songket, batik, gerus, limar, pelangi, gerus dan telepuk. Beberapa boleh dibeli daripada banyak kedai-kedai cenderamata di pusat bandar. pakaian tradisional lain seperti yang digunakan selama perkahwinan juga dipamerkan di sini.


Royal Galeri

Galeri Royal akan membawa anda kembali ke sejarah Kesultanan Terengganu. Ada banyak koleksi dan tanda-tanda kebesaran kerajaan yang dipamerkan di sini. Potret bekas penguasa Terengganu juga dapat dilihat di sini.



Muzium Maritim

Galeri Kraf tangan

Galeri Kraf tangan akan membawa anda masa untuk menghargai sebanyak paparan di sini termasuklah kerajinan seni rupa tradisional dan kerajinan. tikar tenun, barang-barang kuningan, ornamen emas dan perak adalah beberapa kerajinan yang boleh anda lihat. senjata lain seperti Keris, Lawi Ayam, Sundang, Kuku Harimau, dan besi juga dipaparkan di sini.


Galeri Sejarah Alam

Galeri Sejarah Alam menggambarkan banyak sumber daya alam seperti mineral, batuan, flora dan fauna yang ditemui di negara bahagian terngganu. Banyak artifak ini menunjukkan cara hidup orang beberapa dekad yang lalu.


Minyak Galeri

Galeri Minyak adalah salah satu penyumbang utama pendapatan bagi negara. Hal ini menunjukkan sejarah minyak bumi di Malaysia dan model rig minyak pertama yang terletak di lepas pantai Terengganu di Laut China Selatan.


Sejarah Galeri

galery ini membawa anda melalui beberapa siri peristiwa masa lalu bersama-sama dengan artifak yang menampilkan tokoh-tokoh terkenal dan legendaris yang telah memperkaya dan mencipta sejarah.


Galeri Islam

Batu bertulis yang dijumpai menunjukkan propagasi Islam dan kewujudan Jawi di wilayah ini. artifak berkaitan yang lain juga dipaparkan di sini.


Antara bayaran tiket yang dicaj mengikut kategori berikut :-

Rakyat Malaysia
Orang dewasa - RM5.00
Kanak-kanak - RM2.00
Pelajar - RM1.00

Pelancong Asing
Orang dewasa - RM15.00
Kanak-kanak - RM10.00

Jadi, tunggu apa lagi ? Jom la kita pergi ke tempat ini !

No comments:

Post a Comment