Tuesday, September 21, 2010

KAMPUNG CINA

Assalamualaikum.


























Anda pernah datang ke sini ketika melawat ke Terengganu? Kampung Cina mempunyai banyak sejarah tentang kewujudannya. Meh dengar Iqa cerita ye.
Kampung Cina telah diakui sebagai sebahagian daripada sejarah hidup Malaysia, menunjukkan spektrum arsitektur dari awal kayu dan Baroque, untuk tahun 1920-an Art Deco dan pasca-Modenisme semuanya dalam satu jalan. Banyak Cina di kampung ini adalah keturunan dari para penduduk awal.

























Hingga hari ini, papan nama di-pejabat membuktikan bahawa banyak keluarga-keluarga masih tinggal di sini - iaitu wees, Lims, tans, Teos dan Phuahs. Anda boleh melihat lebih banyak aksara China diukir di Pintu antik dan Panel. Seterusnya ke hujung Jalan Kampung China adalah Central Market - atau Pasar Besar Kedai Payang - di mana aneka buah-buahan, sayuran, tekstil, barang-barang rumah tangga dan berbagai macam item akan dipaparkan untuk dijual. Suasana di Chinatown adalah salah satu keakraban dan informalitas.


Berjalan sepanjang rasanya seperti kembali ke hari-hari yang sederhana tadi. Anda boleh melihat wanita tua di sarung mereka duduk di depan ruko mereka, mengipasi diri sendiri dan melihat anak-anak muda di bermain.
Sepanjang Chinatown, China telah terintegrasi dengan orang Melayu tempatan. Mereka suka memakai sarung, makan makanan Malaysia dalam gaya Malaysia dan sering bercakap dalam dialek Terengganu khas Malaysia.

Dengan potensi Kampung China sebagai objek tinggalan, setiap perkembangan di bandar supaya selaras dengan struktur yang ada untuk menjaga suasana sejarah tempat ini.
Sebab itulah kalau anda melalui jalan ini, anda akan rasa kembali ke zaman dahulu kerana bangunan di sana masih di jaga dengan elok dan ia mengekalkan ciri-ciri pada zaman dahulu.












No comments:

Post a Comment